A Collection of Secrets / En samling hemmeligheter
Reflect on the amount of secrets and stories we carry with us. Take, for example, what is passed on from one generation to the next; family secrets, stories and memories we keep to ourselves. Your and my thoughts, what we don’t share and what we may never talk about. Stories only a few know. Shame, guilt, emotions. Anxiety and joy. Could you share everything? And would you like know everyone else's secrets? There is power in having secrets and power in knowing others, while something is too heavy to bear, or too difficult to tell. Secrets can be treasures or curses. Burdens or joys. Certain things are forgotten, others forever remembered.
In their next project, the artist group ARKIVET processes some of these secrets and presents them as a collection and as an exhibition. From each artistic and human standpoint, secrets are visualized or told and each of the artists has their own technique, symbolismand personal experience to draw from. At the same time, they share a common fascination and interest in communication through contemporary art jewelry. The works alternate between the intimate, self-exposing and the grand and historical - which is also expressed in a site-specific exhibition design.
For this project ARKIVET has invited the artist Aliona Pazdniakova to participate.
Reflektér over mengden hemmeligheter og historier vi bærer med oss. Ta for eksempel det som går i arv fra én generasjon til den neste; familiehemmeligheter, fortellinger og minner som vi holder for oss selv. Dine og mine tanker, det vi ikke deler og som vi kanskje aldri snakker om. Historier bare noen få kjenner til. Skam, skyld, følelser. Angst og glede. Kunne du delt alt? Og ville du visst alle andres hemmeligheter? Det er makt i å ha hemmeligheter og makt i å kjenne andres, samtidig som noe er for tungt å bære, eller for vanskelig å fortelle. Hemmeligheter kan være som skatter eller som forbannelser. Byrder eller gleder. Noe blir glemt, annet for alltid husket. Kunstnergruppen ARKIVET behandler i sitt neste prosjekt noen av disse hemmelighetene og presenter de som en samling og som en utstilling. Fra hvert sitt kunstneriske og menneskelige ståsted visualiseres eller fortelles hemmeligheter og hver av kunstnerne har sin egen teknikk, symbolikk og personlige erfaring å dra nytte av. Samtidig som de deler en felles fasinasjon og interesse for formidling via kontemporær smykkekunst. Verkene veksler mellom det intime, selvutleverende og det storslagne og historiske - noe som også uttrykkes i en stedsspesifikk visningsutforming.
I dette prosjektet har ARKIVET invitert kunstneren, Aliona Pazdniakova til å delta.
In their next project, the artist group ARKIVET processes some of these secrets and presents them as a collection and as an exhibition. From each artistic and human standpoint, secrets are visualized or told and each of the artists has their own technique, symbolismand personal experience to draw from. At the same time, they share a common fascination and interest in communication through contemporary art jewelry. The works alternate between the intimate, self-exposing and the grand and historical - which is also expressed in a site-specific exhibition design.
For this project ARKIVET has invited the artist Aliona Pazdniakova to participate.
Reflektér over mengden hemmeligheter og historier vi bærer med oss. Ta for eksempel det som går i arv fra én generasjon til den neste; familiehemmeligheter, fortellinger og minner som vi holder for oss selv. Dine og mine tanker, det vi ikke deler og som vi kanskje aldri snakker om. Historier bare noen få kjenner til. Skam, skyld, følelser. Angst og glede. Kunne du delt alt? Og ville du visst alle andres hemmeligheter? Det er makt i å ha hemmeligheter og makt i å kjenne andres, samtidig som noe er for tungt å bære, eller for vanskelig å fortelle. Hemmeligheter kan være som skatter eller som forbannelser. Byrder eller gleder. Noe blir glemt, annet for alltid husket. Kunstnergruppen ARKIVET behandler i sitt neste prosjekt noen av disse hemmelighetene og presenter de som en samling og som en utstilling. Fra hvert sitt kunstneriske og menneskelige ståsted visualiseres eller fortelles hemmeligheter og hver av kunstnerne har sin egen teknikk, symbolikk og personlige erfaring å dra nytte av. Samtidig som de deler en felles fasinasjon og interesse for formidling via kontemporær smykkekunst. Verkene veksler mellom det intime, selvutleverende og det storslagne og historiske - noe som også uttrykkes i en stedsspesifikk visningsutforming.
I dette prosjektet har ARKIVET invitert kunstneren, Aliona Pazdniakova til å delta.
Video presentation: ARKIVET
Website for Athen Jewelry Week: ARKIVET
Artikkel i Magasinet Kunst: En fordypning i hemmeligheter
Invited artist Aliona Pazdniakova during A Collection of Secrets
Common Secret , 2020, film, duration 3 minutes . Photo by Aliona PazdniakovaVisual artist and philosopher, using media of photography and film as well as text form. Developing from a combination of photographic studies with background in classic academic philosophy, Aliona´s method is a visual research that unites photographic and philosophic practices. One of the primer interests is phenomenology of art. This implies reflective and self-reflective approach towards both art itself, its place within modern society and experience of being an artist. Among other main lines there is also the theme of collective identity and its cultural constructs, oppositions of presence and absence, real and fake, visible and hidden, immediate and mediated. Together with other challenges of nowadays existence of a human living in digital world surrounded by various media and alternatives of the real, these serious issues are often represented with irony, inspired by the everyday and familiar. In her expression Aliona uses capacities of both documentary and staged photography and practices genre of photographic sculpture and interactive experiments. [email protected] - www.pazdniakova.com |
Putte H. Dal
Null innsyn / Lack of Insight 2020
|
The peephole is a protection and a screening of who you want to let inside, who will you allow to take part in the domestic and private?
Et kikkhull til ytterdør er plassert i et smykke som skal bæres. Bærer kan løfte smykket opp og se i vidvinkel sine ytre omgivelser, men «øyet» i smykket kan ikke ses inn i fra den møtende personen. Kikkhullet plassert i ytterdører er en beskyttelse, som også en kjetting på innsiden av døra kan være. Først se hvem vil inn, også kanskje åpne døra litt på glipp. Kikkhullet er en beskyttelse og en siling av hvem du vil slippe innafor, hvem skal få lov til å ta del i det hjemlige og private? Det kan være viktig, eller føles vesentlig, å opprettholde en fasade eller bevare en familiehemmelighet, og det som foregår på innsiden av ytterdøra holdes godt skjult. Da er det viktig med en utsiling, ikke hvem som helst kan komme innafor dørterskelen uten forberedelse. |
Hilde Dramstad
Zaru 1, 2020, wood, textile, mineral pearls
|
Zaru is an old Japanese form of denial. Often used in connecion with the three monkeys that embodies the principle "see no evil, hear no evil, speak no evil". This can also be the fact of turning a blind eye; ignoring undesirable information. In the necklace a person is carrying a secret story that can´t be told, and it will not be true before the words come out through the mouth, through the wall and out in the eternity, never to be a secret again. Zaru er en gammel japansk form for fornektelse. Brukt som en del av navnene til de tre vise apene som legemligjør prinsippet ”Ikke se noe ondt, ikke høre noe ondt, ikke si noe ondt". Dette kan også indikere at man ignorerer og filtrerer uønsket informasjon. I halssmykket vises en ung gutt som bærer på en hemmelig historie som ikke kan fortelles, og som ikke vil bli sann før ordene kommer ut gjennom munnen, ut gjennom veggen og ut i evigheten, for aldri mer å være en hemmelighet igjen. |
Camilla Luihn
Halvbroren / The Half brother, 2020.
|
It was during a lunch with one of my half-sisters a couple of years ago that I was told that I also have a half-brother. She had kept our father's secret to herself ever since she met this brother when she was a child. She did not remember the name, only vague details. She mentioned her half-brother in a subordinate clause, apparently without thinking it was important or special. I was not surprised that our father had more children, more amazed that she had kept this secret to herself for so long. The half-brother was born before my father's two marriages; did his first wife know about him? Did my mother know about him? Is he still alive? I can 't stop thinking about him. In the series "Half Brother", the same anonymous profile has been interpreted in fifty different pins. They try to draw the diffuse contour of a person I do not know, but who is still in a close family, and to make him a tangible person. One for every year I have not known about this secret brother. Maybe I can understand who he is this way?
Det var under en lunsj med min ene halvsøster for et par år siden at jeg ble fortalt at jeg også har en halvbror. Hun hadde holdt vår fars hemmelighet for seg selv helt siden hun møtte denne broren som barn. Hun husket ikke navnet, bare vage detaljer. Hun nevnte broren i en bisetning, tilsynelatende uten å tenke at det var viktig eller spesielt. Jeg ble ikke overrasket over at vår far hadde flere barn, men forundret over at hun hadde holdt denne hemmeligheten for seg selv så lenge. Halvbroren ble født før min fars to ekteskap; visste hans første kone om ham? Visste min mor om ham? Lever han ennå? Jeg klarer ikke å la være å tenke på ham. I serien «Halvbroren» har den samme anonyme profilen blitt tolket i femti forskjellige pins. De prøver å tegne den diffuse konturen av et menneske jeg ikke kjenner, men som likevel er i nær familie, og å gjøre ham til et håndfast menneske. En for hvert år jeg ikke har visst om denne hemmelige broren. Kanskje jeg kan forstå hvem han er på denne måten? |
Ella Heidi Sand
Smuglytte / Eavesdrop, 2020
|
Ella Heidi Sand has developed works that relate to our curiosity to concealed matters. We may speculate on conditions that may not always be as it appears on the surface. What hides behind closed doors and covered windows, in locked cabinets and closed boxes? Secrets are truths kept away from the light of day. Some secrets may be joyful and harmless, others shocking and dreadful. Should all secrets be revealed?
The work "Eavesdrops" refers to overhearing a secret that may have been wished to be hidden. Ella Heidi Sand har utviklet arbeider som relaterer til vår nysgjerrighet om det som holdes skjult for oss. Vi kan spekulere i forhold som ikke alltid er slik de ser ut som på overflaten. Hva gjemmer seg bak lukkede dører og tildekkede vinduer, i låste skap og lukkede bokser? Hemmeligheter er sannheter som holdes borte fra dagens lys. Noen hemmelig-heter kan være glade og ufarlige, andre sjokkerende og fryktelige. Bør alle hemmeligheter avsløres? Verket "Eavesdrops" refererer til å overhøre en hemmelighet som kan ha vært ønsket å holdes skjult. |